Så får du en bättre munhälsa

Vi lägger ner mycket tid på att hålla håret trimmat i den senaste frisyren, spenderar timmar på gymmet varje vecka och ser över vår kost för att säkerställa att vi håller oss så fräscha, friska och så starka som möjligt. Allt detta är naturligtvis väldigt bra, men det är också viktigt att ha en bra munhälsa. Vi vet med oss att man behöver borsta tänderna morgon som kväll, men hur duktig är du egentligen på att komma ihåg tandtråden och hur länge sedan var det du besökte en tandläkare för en kontroll?

Naturligtvis borde vi se till att sköta om munnen precis på samma sätt som resten av kroppen och därför har vi listat några riktigt bra tips på hur du får en bättre munhälsa. Förhoppningsvis kommer det att peppa dig till att skaffa dig ett friskare tandkött, starkare tänder och en trevligare andedräkt.

Tips 1: Borsta tänderna

Det kan låta som en självklarhet, men tyvärr är det många som slarvar för mycket med borstandet. Rekommenderat är att du borstar tänderna morgon som kväll och under loppet av minst två minuter. Använd dig av en högkvalitativa och bra tandborste, t. ex. så erbjuder GUM riktigt bra alternativ för den som vill ha en bättre munhälsa. Se till att du inte sköljer igenom munnen efter att du har borstat klart. Det är bra för tänderna att fluoren får stanna kvar.

Tips 2: Glöm inte att rengöra mellan tänderna

Det är precis lika viktigt att göra rent på tänderna som emellan. Se därför till att du varje dag använder dig av tandtråd eller smidiga mellanrumstandborstar för att ta bort smuts och plack som har fastnat mellan tänderna under dagen. Detta förhindrar uppkomst av karies och tandsten, så väl som förhindrar att du får en dålig andedräkt.

Tips 3: Småät inte

Visste du att småätande faktiskt kan påverka dina tänder på ett mycket negativt sätt? Jo, det är faktiskt sant. Det är inte bara din vikt som tar stryk av ett ständigt ätande, utan även dina tänder. Rekommenderat är att du försöker satsa på max fem måltider om dagen. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag är de du bör räkna in. Om du småäter hela tiden kommer dina tänder inte ha möjlighet att återhämta sig från de syraattacker som uppstår. Det kan i sin tur leda till att du får karies mycket lättare.

Tips 4: Sockerfritt tuggummi kan hjälpa

Vi har alla hört och sett reklamerna om det sockerfria tuggummit som kan hjälpa dina tänder att hålla sig starka och friska och det finns faktiskt en sanning i detta. Om du väljer att ta ett sockerfritt tuggummi efter en måltid så kommer du att förkorta den syraattack som annars börjar att aktiveras på dina tänder. Orsaken till detta är för att tuggummit ser till så att din mun börjar producera mycket saliv och det gör att attacken förkortas.