Hälsa för håret

Ett vackert, skinande hår är ett tecken på hälsa och har av just den anledningen haft en mycket stor attraktionskraft i alla tider och kulturer. Titta bara på världens många traditionella utstyrslar och folkdräkter så kommer du snart att märka att även håret spelar en mycket stor roll. Här handlar det antingen om intrikata frisyrer eller naturliga svall med många utsmyckningar och glänsande oljor. Inom vissa religioner anses håret till och med vara så lustväckande att det är syndigt, varav män och kvinnor går med det täckt utanför hemmets dörrar och endast visar det för sina äkta makar.

Alla har dock inte vunnit det genetiska lotteriet när det gäller hårsvallet och både män och kvinnor kan drabbas av håravfall redan i tidig ålder. Med dagens ultramoderna teknologi går det här att åtgärda med hjälp av hårtransplantationer och behandlingar hos kliniker som Nordic Hair, men det gäller också att hålla håret och hårbotten så friska som möjligt. Här kan du läsa om vad som är bra och dåligt för ditt hår vad gäller kost, träning och livsstil.

Hårets bästa vänner och värsta fiender

För att ett hår ska vara så starkt och vackert som möjligt så är det viktigt att ha bra kostvanor som bidrar med många vårdande ämnen och vitaminer. Till de viktigaste hör exempelvis D-vitamin, det vi får från solen och som bidrar till hårets växt, zink som bibehåller dess naturliga färg, liksom A- och B-vitaminer som stimulerar hårsäckarna och ger håret hälsa. Det är också extremt viktigt med protein, då det ju är själva grunden för att celler ska kunna bildas och hållas starka.

Det finns även en hel del fiender till håret, exempelvis användandet av för många hårprodukter och hämmande mediciner. Rökning är riktigt dåligt för håret då det påverkar blodcirkulationen negativt, vilket leder till att hårbotten inte får tillräckligt med syre och näring. Människor som lider av ätstörningar får ofta problem med håret då cellerna inte får tillräckligt med näring och tyvärr kan det bidra till ett allt sämre självförtroende. Hemligheten är, med andra ord, bra och varierad mat.

Träna för håret

Ett frisk hår kräver en stark och hälsosam kropp och genom att träna regelbundet kan hela maskineriet hållas på topp. Är du en friluftsmänniska ger du lungorna massor med frisk luft och solsken, och om du springer eller åker rullskridskor sätter du fart på blodomloppet och svettas bort toxiner och annat slagg. Inom yogans olika traditioner har man till och med ställningar, eller asanas som övningarna kallas, som specifikt ska främja hårväxten och de går ut på att hålla huvudet nedåt så att blodet kan strömma till. Andra bra, stimulerande aktiviteter för hårbotten och -säckarna är traditionell huvudmassage och akupunktur.