Hälsofördelar med pilates

Många har svårt att skilja på pilates och yoga, men dessa träningsformer skiljer sig faktiskt åt en del. Det finns givetvis likheter i form av vissa fördelar såsom bättre balans, rörlighet och träning av andra muskler än vid andra träningsformer. Men det finns även skillnader, och yogan anses bland annat handla mer om mindfulness än pilates. Därutöver fokuserar pilates väldigt mycket på bålstyrka och det är viktigt att bygga upp denna och att använda sig rätt av den under i princip alla träningsmoment. Det finns inget direkt facit om vilken träningsform som passar vem bäst, och är man osäker kan det därför vara en god idé att prova båda formerna. En fördel här är att man till en början bara behöver en fitnessmatta för både pilates och yoga. Därför räcker det att investera i en sådan för att sedan kunna prova båda former innan man bestämmer sig. Det ska även nämnas att en del anser att en variation där man utöver pilates respektive yoga på olika dagar, är en bra metod. Här ska vi dock rikta in oss på pilates och de hälsofördelar det kan ge den som utövar träningsformen.

Pilates fördelar för hälsan

En av de stora fördelarna med pilates har redan nämnts ovan, nämligen att man tränar upp och stärker bålen. En annan stor fördel är att pilates kan minska stress, vilket de flesta rättfärdigat förknippar med en rad hälsoproblem. Pilates är skonsamt för kroppen, men vid specifika hälsoproblem eller skador är det viktigt att man hör med läkare innan man börja. Exempelvis ser man oftare artiklar som stödjer yoga som en passande träningsform vid artros. Har man artros kan det därför vara bra att läsa på www.artros.org för att se vad man kan göra för att lindra sina symptom och förbättra vardagen. Men nedan ska vi givetvis gå in på några fler fördelar med pilates:

  • Bättre hållning
  • Hela kroppen tränas
  • Ger flexibilitet och smidighet

Träna pilates hemma eller i träningscenter?

Att träna pilates hemma är populärt då det endast krävs en pilatesmatta, träningsutrymme i hemmet och självdisciplin för att lyckas. Dessutom går det att hitta många olika övningar och program online, så det bör inte vara svårt att komma igång i hemmet. Däremot kan det till en början vara svårt att hitta rätt position och att inte överbelasta kroppen innan bålstyrkan byggts upp. Upplever man svårigheter med detta kan det vara en god idé att ta några grundläggande pass i ett träningscenter, där man kan få hjälp för att säkerställa att man utför övningarna korrekt. Sedan kan man fortsätta träningen i hemmet om det passar bättre. Andra har svårt att få ro till träning i hemmet och trivs bäst med folk omkring sig samt med miljöombytet som följer när man tränar utanför hemmet. Även här får man alltså behöva prova sig fram för att komma fram till vad som passar bäst.