Hur vikten påverkar din hälsa

Det tjatas mycket om bantning och hur du enklast kan gå ner så mycket du vill utan att behöva lyfta på ett finger. Runt nyår tecknas det tusentals nya gymkontrakt runtom i landet. Du kanske själv har kämpat i många år för att komma ner till din idealvikt men inte riktigt lyckats.

De flesta dietologer och hälsoexperter är överens om att det svåraste med att gå ner i vikt inte är att tappa kilon utan att hålla dem borta efteråt. Du kan ha bantat i månader och äntligen lyckats komma i dina favoritjeans men rent statistiskt så är risken hög att det bara är en tillfällig guldstund. Vem minns inte när Oprah Winfrey gick ner 50 kilo och direkt efter började dricka och tröstäta igen? Det behöver dock inte alls vara så!

Var snäll mot dig själv

En av de främsta anledningarna till att behöva gå ner är för hälsans skull. Visst vill alla bli smalare och snyggare, som det ofta heter, men vad ska du göra med din smala kropp om du mår dåligt och känner dig svag? Nej, det viktigaste är att förstå att du är värd en rikigt god hälsa och att du lägger om din livsstil för att kunna njuta av både livet och maten. Idag vet forskare mer än någonsin om hur övervikt är relaterad till både fysisk och psykisk ohälsa, och många av de vanligaste sjukdomarna, särskilt de som har med hjärt- och kärlhälsa att göra, är direkt kopplade till kroppsvikten. Om du ligger i riskzonen för diabetes är det första du bör göra att se över dina kostvanor. Detsamma gäller ledsjukdomar som artros där så lite som fem kilo kan göra enorm skillnad då exempelvis knän och höfter belastas mindre. Just vid artros så har brosket som skyddar benen från att gnugga mot varandra brutits ner och med extra kroppsvikt kan det innebära mycket svåra smärtor. Ingen människa vill vara sjuk, och för att du ska kunna leva så kvalitativt och länge som möjligt, kan det vara klokt att tänka på kaloriintaget.

Hur du bör tänka

Det är ett vedertaget faktum idag att bantning inte fungerar långsiktigt och för att du ska kunna nå och behålla din idealvikt måste du förstå hur det hela fungerar. Hemligheten är att skapa ett kaloriunderskott men att göra det på ett smart och långsiktigt sätt. Kroppen mår inte bra av att du plötsligt äter 1000 färre kalorier om dagen och det är inte ett realistiskt tillvägagångssätt. Satsa hellre på en plan som sträcker sig över ett år eller ett halvår, där du varje dag ska konsumera 100 färre kalorier, till exempel genom att dra in på vinglaset eller att gå en extra promenad. Resultaten kommer, sakta men säkert, och kommer bli bestående!