Kost och motion

Jag har en idérik och positiv kompis som heter Per. Han är utbildad immunolog och ibland kan det vara lite krävande att umgås med honom. Han lägger sig nämligen i vad hans kompisar äter och vilken de har. Min kompis menar att man måste träna hårt två gånger i veckan för att immunförsvaret ska fungera optimalt. “Vad skulle det var för fel på min hälsa?”, säger jag, “Jag är ung och frisk”. Han påpekar att jag ofta går och småhostar, utan att vara förkyld. “Det är ett tecken på att ditt immunförsvar är svagt”, säger han. Ett sätt att förebygga hosta är att använda Bisolvon, en hostning kan smitta på upp till sex meter, så det bör man inte utsätta sin omgivning för. De flesta som gått ut i en dagisflock med förkylda ungar vet att även om man inte är det minsta sjuk så känner man sig lätt vimmelkantig efteråt.

Kostvanor

Min kompis kan var en glädjeförstörare också när det gäller kostvanor. “Den där maten innehåller inga riktiga råvaror”, säger han när jag värmer upp några frysta pizzor i ugnen. Jag blir helt galen om jag inte får äta sådana grejer, för det är så gott. “Det där är halvfabrikat, den där födan ger inte dina celler någon näring. Dessutom innehåller den smaksättare och socker”.

Ni förstår säkert att man inte tar med honom när man går på McDonalds. “Det finns alltid hot från mikroorganismer i vår omvärld”, säger han. “Barn och gamla har sämre immunförsvar och är därför mer sårbara vid förändringar i omgivningens virusflora”. Jag har faktiskt börjat träna, och tycker att jag känner mig friskare än på många år. Dessutom har Pers och min relation blivit bättre.