Mat för en bättre hälsa

Många har säkert hört uttrycket som lyder: man blir vad man äter. Vad vi äter påverkar hur vi mår. För att ha en god hälsa krävs det alltså att äta rätt och näringsrik mat. Här är några exempel på vad som är bra att äta och varför.

Gröna grönsaker

Alla grönsaker är väldigt bra att äta. Men extra bra är de som är mörkgröna i färgen. Mörkgröna grönsaker innehåller väldigt många antioxidanter såväl som järn. Ät alltså gärna grönsaker som broccoli, spenat, grönkål och brysselkål.

Minska på socker, salt och fett

Vår kost innehåller stora mängder socker, salt och felaktiga fetter. I dag äter många snabbmat, helfabrikat och halvfabrik. Denna typ av kost innehåller till exempel alldeles för mycket salt. Se alltså gärna till att äta mindre av snabbmat, hel- och halvfabrikat och laga hellre ordentlig mat. Det är ett säkert kort för att få i sig en mycket mer stabil och bättre kost.

Bra kolhydrater

Att äta bra kolhydrater är a och o. Genom att äta långsamma kolhydrater, till exempel ett rågbröd istället för ett av vitt vetemjöl, förbränns kolhydraterna saktare.

Färgrika bär

Färgrika bär innehåller väldigt mycket antioxidanter, vilket är väldigt bra för att bland annat hålla oss friska. De flesta bär innehåller dessutom mindre fruktsocker än vad frukter gör. Detta gör att vi håller nere vår konsumtion av just socker.

Nötter och frön

Nötter och frön innehåller väldigt bra fetter. Det betyder att nötter och frön gör oss mätta, samtidigt som att vi får vår dos av fett utan att äta sådana som är onyttiga. Därutöver är fetter och frön fiberrika, vilket är bra för kroppens olika funktioner.