Meditera för minskad stress

Det finns många ting som höjer stressnivåerna i vardagen. När det händer många saker samtidigt, när det är många beslut som ska fattas och när både arbetsdagen och livet där hemma är fullt av utmaningar går kroppen på högvarv. Att lära sig att varva ner och fokusera på en sak i taget med meditation är nyttigt för både kropp och själ.

Stressen ökar i samhället och kvinnor är den grupp där flest rapporterar att de känner sig stressade. Såväl myndigheter som företag har insett att de behöver jobba förebyggande mot stress, och arbetsgivare kan idag anlita hälsoföretag som Ljungsjöberg som lär ut kunskap och ger råd om bland annat stress. Det är viktigt att både personalchefer och personal har kunskap om stress och hur man kan förhålla sig till och förebygga det.

Ett sätt att minska stressen är att meditera. Det finns många olika sätt att meditera på och den allra enklaste metoden är att sätta sig ner och bara fokusera på andningen. Du behöver inte ändra på andningen på något sätt utan ska bara känna efter när du andas in och andas ut. Det här är ett effektivt sätt att ha något att fokusera på som inte hör till vardagens tankar och känslor. När tankar dyker upp i huvudet kan du föreställa dig att de bara flyger iväg som ett moln på himlen.

Ett annat sätt att meditera är att fokusera på något som man gör, till exempel att äta en frukt eller att promenera. Försök att känna efter vad du gör och hur det känns i kroppen. Du kan fokusera på många olika saker, till exempel hur kläderna känns mot kroppen, om det är kallt eller varmt och vilka olika muskler som arbetar när du utför aktiviteten.